Klettkoven

En av 10 på topp i Bodø i 2021!

23.04.202113:37 Susanne Estensen

Klettkoven er et landemerke i Salten. Her var det tidligere forsvarsanlegg som ble nedlagt på 1980- tallet. Det står fortsatt mange bygg igjen på toppen. Toppen brukes i dag av både Avinor, Norkring (Telenor), NRK og TV2, men ingen har fast arbeid her.

Høyde er ca. 830 moh. Fra toppen har du utsikt i alle retninger fra Klettkoven.

Du har mange alternative ruter når du skal til Klettkoven.

Misvær:

Følger du Kulturveien Fv812 tar du av ved Tverrliveien, ca. 1 km sør for Misvær. Her er det privat bomvei ca 3,5 km opp til fjellet. Du kan parkere på parkeringsplass på venstre side av veien når du kommer til toppen (Vassbakkan). Herfra er lett terreng ca. 6 km til Klettkoven.

Høgset:

Fra Høgset er det god traktorveg opp den bratte lia fra fjorden.

Støvset:

Fra Støvset kan du følge anleggsveien helt opp til toppen, denne har god kvalitet og kan gjerne sykles. Veien er ikke åpen for alminnelig ferdsel med bil, slik bruk må avtales med grunneiere på Støvset. På grunn av sauebeite og jakt (elg/småvilt) på høsten bes turgåere om kun å følge veien.

Følg Kulturveien fv812 til avkjøring mot Skjerstad. Kjør over Støvsetbrua og parker bilen enten ved busstoppet eller på rasteplass på "bysiden" av Støvsetbrua.

Skal du gå turen i forbindelse med Bodø 10 på topp er det gjort spesiell avtale med grunneier sommeren 2021. Etter Støvsetbrua tar du av Åkervikvegen til høyre. Følg grusveien Demberg til venstre. Oppe i bakken følger du merking og kjører ned til høyre til parkering på et jorde, som grunneier har stilt til dsiposisjon denne sommeren.

Skjerstad:

Fra Skjerstad går du opp Aksla. Stien fører opp til Langvatnet og Firholmtidvatnet. Nå går turen i lett terreng forbi Grønnlivatnet. opp Grønnlia, forbi Grønnlivarden og til Klettkoven.

Fra Breivik:

I Breivik kan du kjøre hyttevegen (bomvei) oppover Breivikmarka helt til Storvatnet.Herfra finner du din egen rute på ca. 6 kilometer til Klettkoven.

Informasjon om turen finner du også på Godtur.no

Informasjon om 10 på topp Bodø finner du her.

Kay Ove Westeng Kjerpeseth
Klettkoven
, click to open in lightbox